Hírek - Belföld
Célegyenesben az Ügyfélkapu+, mutatjuk, mit tegyen, aki az utolsó pillanatra hagyta az átállást
2025.01.13
Január 16-tól megszûnik az Ügyfélkapu, és helyét az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár alkalmazás (DÁP) veszi át. Az átállás már 2024 szeptembere óta zajlik, viszont még a véghajrában is nagyon sok a kérdés, ezért összegyûjtöttük, hogy mi mindent kell tudni az új rendszerekrõl, az átállásról és a használatukról, de kitérünk arra is, hogy mi történik azzal, akinek nincsenek okoseszközei, hogy zökkenõmentesen tudjanak váltani, vagy éppen azokra, akik lemaradnak a határidõrõl.
Mi az az Ügyfélkapu+?
Nagyjából ugyanaz, mint az Ügyfélkapu volt: a kormány elektronikus azonosító rendszere, amely biztosítja a felhasználók számára, hogy egyszeri belépéssel kapcsolatba léphessenek az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel.
Mi az a DÁP?
A Digitális Állampolgár mobilalkalmazás a Digitális Állampolgárság Program kulcsa. Célja, hogy megkönnyítse az állampolgárok életét úgy, hogy 2026-ig online, a mobiltelefonjukkal is elintézhessék szinte minden fontosabb, közigazgatást érintõ ügyüket. A program kulcsa a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás. Regisztráció után ezzel az alkalmazással intézheti majd az ügyeket. Az alkalmazás kezdetben csak a legfontosabb szolgáltatásokat tartalmazza – digitális aláírás funkció, személyazonosság igazolása, erkölcsi bizonyítvány, idõpontfoglalás kormányablakba, rendszerezett személyes adatbank –, és 2026-ig újabb és újabb funkciókkal bõvül majd. 2025 elsõ negyedévében bevezetik a szelfis azonosítást, 2025 harmadik negyedévében a QR-kódos belépést és a digitális aláírást a piaci szolgáltatóknál (bankok, közmûszolgáltatók), majd a negyedik negyedévben a gépjármû adás-vétel intézését, a jogosultságok igazolását a piaci szolgáltatóknál és próbaüzemmódot kap a digitális okmányok funkció is – ezekkel a fizikai példányokat lehet majd kiváltani.
Mi az a digitális aláírás?
A digitális aláírás teljes, hivatalos neve minõsített, tárolt kulcsos elektronikus aláírás. Sok szempontból hasonlít a papíralapú, kézi aláírásra (szignóra), és a joghatása is azonos. Utólag nem lehet visszavonni vagy törölni, és szerkeszteni sem lehet az aláírt dokumentumot. A digitális aláírás kiváltja a kézi aláírást. Magánszemélyként szerzõdéseket, meghatalmazásokat, igazolásokat vagy más dokumentumokat is aláírhatunk vele. A digitális aláírás a papíralapú aláírással egyenértékû, ezért Magyarországon és az Európai Unióban minden cégnek és magánszemélynek el kell fogadnia.
Mi kell ahhoz, hogy digitális állampolgár lehessek?
- Érvényes személyazonosító okmány (személyi igazolvány, jogosítvány vagy útlevél),
- 14 évnél idõsebb életkor,
- megfelelõ okostelefon,
- magyar mobilszám.
Milyen okoseszközzel, telefonnal tudom használni a DÁP-ot?
A Digitális Állampolgár mobilalkalmazást iOS vagy Android eszközön is használhatja. Ahhoz, hogy az alkalmazás megfelelõen mûködjön, az eszköznek az alábbi követelményeknek kell megfelelnie:
- Az operációs rendszer: iOS 16, iPadOS 16, Android 10 vagy ezeknél újabb verziók.
- Feltört, azaz jailbreakelt vagy rootolt eszközön az alkalmazás nem használható,
- Huawei készülékeken nem használható az alkalmazás, kivéve azokat, amelyeken Android operációs rendszer fut (nem pedig Magic OS), valamint amelyeken hivatalosan elérhetõk a Google szolgáltatásai, köztük a Google Play.
Miért van szükség a váltásra?
Mert a sima Ügyfélkapu egyfaktoros (e-mail-cím + jelszó) bejelentkezési módja már nem felel meg az uniós szabályozásnak, ezért egy biztonságosabb, kétfaktoros (2FA) belépési módszert vezetnek be, a felhasználók adatainak biztonsága érdekében.
Mit jelent a kétfaktoros azonosítás?
Azt, hogy az e-mail-cím és a jelszó beírása után egy autentikátor applikáció, amelyet letöltöttünk az okoseszközünkre, generál nekünk egy egyszeri kódot, amelyet megadva tudunk csak belépni a profilunkba. Folyó Gergely, az IdomSoft Zrt. – az Ügyfélkaput fejlesztõ cég – kommunikációs csapatvezetõje megerõsítette, hogy az e-mailes azonosítási rendszert január második felétõl tervezik bevezetni, azóta a pontos dátum is kiderült: január 14-tõl már nemcsak okostelefonos vagy webes hitelesítõ alkalmazások használatával, hanem e-mailes visszaigazoló kóddal is megtörténhet az Ügyfélkapu+-azonosítás.
Milyen autentikátor programot használjak?
Egy korábbi tájékoztatójában a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) az iOS-re és az Androidra is egyaránt telepíthetõ Google Authenticator, illetve Microsoft Authenticator mellett a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) saját fejlesztésû appját, a NISZ Hitelesítõt ajánlotta, de megteszi a platformfüggetlen Authy is.
Mit tegyek, ha nincsen okoseszközöm?
Asztali számítógéprõl is elvégezheti a regisztrációt. Két online autentikátor programmal is lehetséges a mûvelet, ám a fejlesztõk inkább a TOTP.APP-ot javasolják.
Személyesen hol tudom elintézni a regisztrációt?
A kormányablakokban készséggel állnak az ügyfelek rendelkezésére, viszont arra felhívják a figyelmet, hogy mindenképpen vigyen magával az ember egy okoseszközt és rendelkezzen mobilinternettel, hogy az autentikációt el tudják végezni. Emellett kelleni fog személyi igazolvány, útlevél vagy vezetõi engedély és lakcímkártya.
Mi történik, ha elveszítem a telefonom vagy letörlöm a hitelesítõ alkalmazást?
Ez esetben célszerû törölni az Ügyfélkapu+-fiókot az alábbi menet szerint:
- Nyissa meg az Ügyfélkaput.
- Kattintson az Ügyfélkapu+ megszüntetése gombra.
- Adja meg a felhasználónevét, a jelszavát és az Ügyfélkapu+ igénylése során kapott törlõkódot.
- Kattintson az Ügyfélkapu+ megszüntetése gombra.
Mi történik, ha nem regisztrálok január 16-ig?
Semmi. Bármeddig lehet regisztrálni az Ügyfélkapu+-ra és a Digitális Állampolgár alkalmazásba, ezt nem érinti a határidõ.
Ha regisztráltam, de meggondolom magam, hogy tudom törölni a profilomat?
Az Ügyfélkapu+ a regisztrációnál generál egy egyéni törlõkódot, ezt kell elmenteni, és ezzel bármikor törölhetõ a késõbbiekben a profil.
Mit tegyek, ha elakadtam és a leírás sem segít?
Telefonon a 1818-as Kormányzati Ügyfélvonal áll az állampolgárok rendelkezésére.
Tényleg megszûnik 2025 végén az Ügyfélkapu+?
Nem, ez „fake news, kacsa” – ahogy fogalmazott Both András, a Digitális Magyarország Ügynökség vezérigazgatója.
Jogosan aggódnak a könyvelõk az átállás miatt?
Both szerint erre a problémára is többféle megoldás van, ezeket a dap.gov.hu oldalon közzétették november elején. Egyrészt a felkészült könyvelési szoftverek közvetlenül tudnak a NAV-nak adatot szolgáltatni, így az egész bejelentkezési problémával nem kell foglalkozni. Másrészt meghatalmazás alapján is lehet az elektronikus térben ügyet intézni. Legrosszabb esetben az állampolgár kérheti az azonosítási kódot (második faktor) a könyvelõje telefonjára/számítógépére vagy e-mail-címére. Bár ezt továbbra sem ajánlják, de ekkor legalább biztosan csak az állampolgár könyvelõje fog tudni belépni a nevében, illetéktelenek pedig nem.
Mi a helyzet azokkal, akik egyáltalán nem akarnak digitalizálódni?
Számukra semmi változást nem fog hozni az új rendszer, és továbbra is élhetnek azzal a lehetõséggel, hogy a kormányablakokban intézzék el hivatalos ügyeiket. A kormányablak buszai pedig abban tudnak segíteni, hogy olyan településekre is eljusson az ügyintézés lehetõsége, ahonnan nehezen érhetõ el a kormányablak. A digitális állampolgárság egy lehetõség, nem kötelezettség, ezt nem gyõzzük hangsúlyozni. A célunk nem a lehetõségek szûkítése az ügyintézésben, éppen ellenkezõleg. A DÁP egy olyan új lehetõség, aminek segítségével az emberek egyszerûbben, gyorsabban, könnyebben tudják elintézni hivatalos ügyeiket – hangsúlyozta Both András.