Betöltés folyamatban...

Ügyfélkapu

Felhasználónév:
Jelszó:

Hírek - Belföld

Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is megszólalt a HÉV járatritkításairól

2024.10.09

Karácsony Gergely fõpolgármester és Vitézy Dávid egykori fõpolgármester-jelölt kedden a közösségi médiában írták meg véleményüket a HÉV járatritkításával kapcsolatban. Karácsony Gergely kiemelte, hogy az állam mûködésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai, Vitézy Dávid pedig azt sorolta fel, hogy szerinte kik az ügy felelõsei.

Nincs elég mûködõ szerelvény, ezért a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllõi H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férõhelycsökkenést okozna az állami fenntartó.

„A rendelkezésre álló jármûkapacitás a jelenlegihez képest 4 motorvonategységgel kevesebb jármû napi forgalomba adását teszi lehetõvé” – írta a MÁV–HÉV Zrt. a HÉV járatritkításainak indoklásaként a menetrendi tervezetrõl szóló elõkészítõ anyagokban aHVG szerint. A MÁV–HÉV Zrt. kapacitásszûkítési tervét a BKK és a fõváros is hevesen bírálta (a MÁV–HÉV utóbb közleményben reagált a sajtóhírre).

Karácsony Gergely fõpolgármester a Facebook-oldalán a HÉV járatritkításával kapcsolatban megírta, hogy mindez Budapest számára teljesen elfogadhatatlan. Az állam mûködésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai – emelte ki bejegyzésében. A fõpolgármester hozzátette, hogy évek óta kongatják a vészharangot, hiszen számukra régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV–HÉV nem szerez be új jármûveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külsõ kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is. 

„A MÁV–HÉV-et üzemeltetõ állam gyakorlatilag azt várja tõlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert õk nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem!” – hangsúlyozta Karácsony Gergely. Amit õk akarnak, az az utasoknak hosszabb várakozást, tumultust, rosszabb minõségû szolgáltatást, majd nyilvánvalóan az autós forgalom növekedését, több dugót, rosszabb levegõt eredményezne – húzta alá a fõpolgármester.

„Amíg Budapesten az elmúlt években alacsony padlósra cseréltük az összes budapesti buszt, új trolikat szereztünk be, sõt, épp a napokban is érkezett egy új CAF villamos, aközben az állami fenntartású és jóval több pénzbõl gazdálkodó MÁV–HÉV hagyta lerohadni az egyébként is régen cserére érett vonatokat. Mi tesszük a dolgunkat, itt az ideje, hogy õk is tegyék!” – zárta bejegyzését Karácsony Gergely.

Vitézy Dávid korábbi fõpolgármester-jelölt is megszólalt az üggyel kapcsolatban a Facebook-oldalán. „Hajmeresztõ tervvel állt elõ Lázár János: jelentõsen ritkítaná a Budapestre közlekedõ HÉV-eket, annak ellenére, hogy ingázók százezrei használják ezeket a vonalakat. (...) Az ok prózai: az 50 év fölötti vonatok egyre kevésbé bírják a strapát” – kezdte bejegyzését.

A korábbi fõpolgármester-jelölt szerint mindezekért az elsõdleges felelõsség a kormányt és Lázár János építési és közlekedési minisztert terheli, mivel mint írja, a szaktárca már két éve semmilyen lépést nem tett a HÉV-ek cseréje érdekében, a korábbi visszavont jármûtendert nem indították újra, sõt, a korábbi uniós forrásokat is kihúzták a beszerzés mögül.

Vitézy Dávid emellett felelõsként megemlíti Tarlós István korábbi fõpolgármestert is, „aki 2016-ban átadta a HÉV-eket az államnak anélkül, hogy világos, számonkérhetõ garanciákat kapott volna a Fõváros a vonalak fejlesztésére”. Felelõsnek tartja továbbá Karácsony Gergelyt is, mivel szerinte a 2024 elején Lázár Jánossal kötött új tarifamegállapodásban elveszítette a megrendelõi jogait Budapest. Itt tartunk tehát jelenleg. Egy biztos: a járatritkítás megvalósulása ellen mindent el kell követni, ez úgy az agglomeráció, mint Budapest közös érdeke. Lázár Jánosnak a hazai kötöttpályás közlekedés módszeres leépítése és a HÉV-ek ritkítása helyett azonnal intézkednie kellene a HÉV-projektek újraindítása és a jármûbeszerzések érdekében – írta Vitézy Dávid.


vissza