Betlts folyamatban...

gyflkapu

Felhasznlnv:
Jelsz:

Hrek -

Lakgylsen dnthetnek a budapestiek a Lnchd vgleges forgalmrl

2023.04.26

Számos lehetség kínálkozik arra, hogy a Lánchíd végleges forgalmára optimális megoldás születhessen. Ehhez azonban eltte részletes vizsgálatok szükségesek. A megszólaltatott közlekedési szakértk szerint, annyi biztos, hogy a forgalom hosszú távú meghatározása nem lakossági feladatkör. Az ügyben most mégis politikai döntés születhet, amelyre a „lakógylés” borítékolható eredménye legfeljebb hivatkozási alapot teremthet.

Május elején indítja el a Fvárosi Önkormányzat a nagy lakógylést, amelyen a budapestiek több különböz kérdésben is kifejthetik véleményüket. Ehhez postai úton egy névre szóló borítékban kapják meg a szavazást lehetvé tev egyéni azonosító kódjukat.

Lapunk úgy tudja, hogy ebben a formában kérik a budapestiek véleményét egyebek mellett arról is, hogy mi is legyen a Lánchíd végleges gépjármforgalmával. Kiss Ambrus fpolgármester-helyettes egyelre csupán annyit árult el, hogy hamarosan bejelentjük azt a menetrendet, ahogy kikérjük a budapestiek véleményét, ennél egyelre hadd ne mondjak többet!

A nyáron így összegyjtött vélemények alapján dlhet el, hogy a fváros legrégebbi hídját a teljes felújítást követen a személygépkocsik eltt is megnyissák-e. Almássy Kornél, a Budapesti Mszaki Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszékének egyetemi docense szerint egyáltalán nem mindegy a döntéshozatal mikéntje, ugyanis ez nem egy népszavazás vagy közvélemény-kutatás hatásköre, hanem egyértelmen szakmai kérdés. 

A teljes hídzár idszakában a BKK modellkísérleteket végzett, amelyben megvizsgálták Budapest kilenc nagy forgalmú hídjának közlekedési súlyát, ez alapján pedig arra a megállapításra jutottak, hogy a Lánchídnak már a felújítás eltt is minimális volt a szerepe a gépjárm-közlekedésben, itt csupán az átkel forgalom 4 százaléka zajlott, tehát a torlódásokat a kapcsolódó úthálózat szkössége, nem pedig a forgalom intenzitása okozta. 

Almássy Kornél szerint azonban módszertani hiba volt az északi Megyeri hidat, illetve délen az M0-sként ismert Deák Ferenc hidat beleszámolni, ugyanis Budapest közlekedésének az egyik f problémája, hogy a forgalom nagy része Buda és Pest között egy viszonylag szk belvárosi Duna-szakaszon zajlik. A két M0-híd nélkül a Lánchíd az átkel forgalomnak már 6 százalékát bonyolítja, és a lezárás szinte mindegyik Duna-híd forgalmát megnöveli. Az Erzsébet híd és Margit híd forgalmát csúcsidben akár több mint 15 százalékkal! 

A BKK a Lánchidat érinten korábban három alternatívát vizsgált meg:

 
  • A felújítás eltti forgalmi rend visszaállítása. 
  • Csak közösségi közlekedéssel, taxival, motorkerékpárral és kerékpárral lehet áthajtani a hídon.
  • A Lánchíd Pestrl Buda felé, ezzel párhuzamosan pedig a Szabadság híd Budáról Pest felé történ egyirányúsítása.

A kutatásuk alapján végül a második verziót ajánlották tesztjelleggel a városvezetés számára, e szerint zajlik ma is a hídon a forgalom. A közlekedési szakember hangsúlyozta, hogy az uralkodó vélemény a budapesti autósforgalom tiltása irányába mutat, aki pedig ezzel vitatkozna, azt maradinak bélyegzik. Azt is hozzátette, hogy a kialakult helyzet az elmúlt harminc év elmaradt közúthálózati és közösségi közlekedés fejlesztésének hiányából fakad. A BKK még adós a csúcsidszakok forgalmi vizsgálatával, pedig szerinte érdemes lenne átgondolni például az szi, téli fokozottabb forgalmi hónapokban, hogy akkor engedjék az autósok áthajtását, és csak a melegebb évszakokban tiltani a közlekedésüket.

Erre persze jöhet az a válasz, hogy akkor majd dugóban áll rajta a 105-ös busz, miközben ugyanúgy dugóban áll a 9-es busz is a Margit hídon, csak azt nem teszi szóvá senki – fzte hozzá Almássy Kornél. Azt is érdemes lenne megnézni, hogy ténylegesen mennyien használják a Lánchídon áthaladó BKK-buszokat (beleértve az új 210-es járatot is). A BKK modellszámítása nem csúcsidej, csupán átlagos forgalmi számokat mutat, miközben a város közlekedése szempontjából a csúcsid az igazán fontos – szögezte le.

Arra vajmi kevés az esély, hogy a Lánchídra úgy engedték volna rá a 210-es új buszjáratot, hogy aztán sztl esetleg már a dugóban vesztegeljen – adott egy észszer magyarázatot Dorner Lajos, a Városi és Elvárosi Közlekedési Egyesület elnöke arra, hogy miért borítékolható már most a kérdésben a „lakógylés” autókat kitiltó döntése. 

A VEKE szerint egyébként a kérdést nem is lehet úgy feltenni, hogy menjen a Lánchídon személygépjárm-forgalom vagy ne menjen, hiszen vannak további releváns alternatívák is.

Ha már komolyan vesszük a fenntarthatósági szempontokat, akkor illene legalább megfontolni a (valódi) zöld rendszámos autók hídon átengedésének kérdését. Az is vizsgálat tárgya kellene legyen, hogy a carsharing autók, (amelyek egyenként állítólag három normál autó használatát váltják ki, azaz utasforgalmi és emissziós szempontból is kedvezek a város számára) átmehessenek-e. További szempont lehet az autót használó (valódi) mozgáskorlátozottak gépkocsijainak átengedése, már csak a sokat hangoztatott szolidáris város szlogenre tekintettel is – említ néhány komoly lehetséget. Lehetne akár a dugóval szemközti irányba egyirányúsítani a Lánchidat – említ egy további lehetséget.

A Lánchíd esetében a Déli pályaudvaról a Bajcsy-Zsilinszky útig terjed területet egyben kellene a BKK-nak feltérképeznie, a maga közlekedési komplexitásában megvizsgálnia. Természetesen az sem lenne helyes, ha minden úgy maradna, ahogy a híd felújítása eltt volt, hiszen akkor a dugókat is visszahoznánk. Dorner Lajos szerint a hangsúlyt a vizsgálatra és a jobb megoldások keresésére kell helyezni, erre utaló jeleket azonban nem mutat a városvezetés. E borítékolható döntésével valójában politikai döntést hoz, amely már a jöv évi önkormányzati választás elszele lehet.

Nem megoldást keresnek, hanem eszkalálni akarják a helyzetet. Ez már a kampány része – összegezte röviden a Lánchíd közlekedését érint várható döntést Dorner Lajos, a VEKE elnöke.


vissza