Betöltés folyamatban...

Ügyfélkapu

Felhasználónév:
Jelszó:

Hírek -

Mindent tisztázott a rendõrség: így változik a gyorshajtók bírságolása Magyarországon

2023.05.11

Május 1-jétõl már nem vesznek figyelembe hibahatárt a gyorshajtók bírságolásánál. A rendõrség tisztázta, pontosan mi változott.

 

Május elsejétõl a sebességellenõrzéssel érintett jármû esetében a jogilag elfogadott sebesség az, amit a hitelesített sebességmérõ mért. A rendõrségnek nincs lehetõsége ettõl – és az egyes esetekben ezzel járó esetleges felelõsségre vonástól sem – eltekinteni.

Az elmúlt években a rendõrség által használt eszközök oly mértékû technikai fejlõdésen mentek keresztül, amely mára már nem indokolja a korábban alkalmazott „tûréshatárt" a sebességellenõrzések során. Ezt a bírói gyakorlat is egyértelmûen alátámasztja. A korábbi gyakorlatot a több tíz évvel ezelõtt használt eszközök esetleges mérési pontatlanságai miatt alkalmazta a rendõrség, hiszen azok esetében – pl. kézbõl üzemeltetve – elõfordulhatott olyan mértékû eltérés, ami ezt indokolta.

A rendõrség szerint egy technikai, a mérési eljárásban történt változásról van szó, amely a szabályosan közlekedõ autósok életében nem okoz változást. Szeretnék eloszlatni a korábbi tévhiteket is: más eszközökhöz hasonlóan a sebességmérõknek sem volt soha "mérési hibahatáruk." Ez csupán a mérésügyi hatóság által meghatározott követelmény volt.

A rendõrség szerint valóban igaz, hogy májustól akár 1 km/h mért sebességtúllépés is szankcionálható. Ha a jármûvezetõt sebességtúllépés miatt megállítják, az intézkedõ rendõr dönti el, hogy helyszíni bírságot alkalmaz, vagy szabálysértési feljelentést tesz. Ha úgy ítéli meg, hogy a figyelmeztetés is kiváltja a jármûvezetõnél a kellõ hatást, akkor ezt is alkalmazhatja. Az új gyakorlat bevezetését türelmi idõszak követi, amelynek során a rendõrök elsõsorban figyelmeztetni fogják a megállított autósokat.

Ha a sebeségtúllépés mértéke akkora, hogy közigazgatási eljárás indítása szükséges (ez 50 km/h sebességhatárig 10 km/h-t, 100 km/h sebességhatárig 15 km/h-t jelent, 100 fölött pedig 20 km/h-t), akkor – ahogyan az eddig is volt – nincs mérlegelési lehetõség a szankciók kapcsán. Ekkor a jogszabályban meghatározott mértékû bírságot kell kiszabni.

 

Két egyszerû példa:

  • Valakit lakott területen belül 52 km/h-s sebességgel bemérnek. Május elseje elõtt az 52 km/h mért értékbõl levonták a 3 km/h hibahatárt, így a kapott 49 km/h megállapított sebesség alapján nem követett el szabálysértést a jármûvezetõ. Ma – ennél a példánál maradva – a mért sebességen nem változtatnak, ezért a jármûvezetõvel szemben szabálysértés miatt intézked(het)nek.
  • Valaki autópályán 130 km/h-s megengedett sebességnél 151 km/h-val fut bele a traffipaxba. A 151 km/h sebességbõl május elõtt levontak három százalékot, igy a megállapított sebesség 146,5 km/h lett. Ez a túllépés (ha nem történt megállítás) korábban nem volt szankcionálható. Májustól viszont a 151 km/h sebességet nem csökkentik, így ez a gyorshajtás már az objektív felelõsség alapján bírságolandó (30 ezer forinttal).

Fontos, hogy a május elseje elõtti jogsértéseknél a korábbi gyakorlat szerint kell eljárni, senkit sem érhet emiatt hátrány. A rendõrség szerint a jármûvek sebességmérõje nem csal. Ha mégis van minimális eltérés, az mindig „felfelé" tapasztalható, vagyis kicsivel többet mutat az óra, mint a valós sebesség.


vissza